هم زمان با افزایش ناترازی و کسری بنزین نگرانیها برای کیفیت بنزین هم بیشتر شده است. فعالان و کارشناسان محیط زیست مدعیاند که شرکت پالایش و پخش کیفیت را فدای کمیت کرده و برای اینکه حجم بیشتری از نیاز کشور را پاسخ گو باشد، استانداردهای بنزین تولیدی در کشور را کاهش داده است.
به گزارش تابناک به نقل از تحلیل بازار؛ جمع تولید ما در انبارهای نفت و پالایشگاههای کشور چیزی حدود ۱۲۰ میلیون لیتر است. مابقی نیاز کشور باید از محل واردات تامین شود
البته محمد صادق عظیمی فر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران این ادعا را قبول نداشته و به بازار میگوید که بنزین تولید و توزیع شده در کشور استانداردهای لازم را دارا هستند.
او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مقدار تولید بنزین در پالایشگاههای کشور تنها ۱۰۷ میلیون لیتر بوده و مابقی مابه التفاوت تولید و مصرف از چه محلی جبران میشود، گفت: دو محل تولید بنزین در کشور وجود دارد. یکی از آنها پالایشگاههای کشور بوده و دیگری هم مربوط به بنزین تولیدی در انبارهای نفت است. جمع تولید ما در انبارهای نفت و پالایشگاههای کشور چیزی حدود ۱۲۰ میلیون لیتر است. مابقی نیاز کشور باید از محل واردات تامین شود.
عظیمی فر در پاسخ به این سوال که آیا بنزین تولید شده در انبارها از کیفیت لازم برخوردار است، گفت: به طور قطع این طور است. طبق قانون ما موظف هستیم که در تمامی کلان شهرهای کشور بنزین یورو ۴ و یورو ۵ توزیع میکنیم. حتی نسبت به گذشته سخت گیری بیشتری نسبت به توزیع بنزین یورو درر کلان شهرها داریم و در همین راستا همکاری بسیار خوبی هم بین ما و سازمان محیط زیست صورت گرفته است.
با توجه به الزامی که برای توزیع بنزین با کیفیت در پایتخت وجود دارد از بنزین تولید شده در پالایشگاه تهران برای خود شهر تهران استفاده نمیکنیم. در حال حاضر بنزین شهر تهران را از پالایشگاه اراک و اصفهان تامین میکنیم
معاون وزیر نفت همچنین گفت:حتی در تهران با توجه به الزامی که برای توزیع بنزین با کیفیت وجود دارد از بنزین تولید شده در پالایشگاه تهران استفاده نمیکنیم. در حال حاضر بنزین شهر تهران را از پالایشگاه اراک و اصفهان تامین میکنیم.
این مقام مسول با بیان اینکه تأخیر در تکمیل پالایشگاههای جدید و فشارهای ناشی از برنامهریزیهای ناکارآمد، سبب شده در طول چند دهه گذشته تنها سه تا چهار پالایشگاه با حمایت سنگین دولت به بهرهبرداری برسند، افزود: تطبیق نداشتن سیاستهای حمایتی با واقعیتهای اقتصادی، مانع پیشرفت مؤثر سرمایهگذاریهای جدید شده است.
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بسیاری از طرحهای کیفی سازی در پالایشگاههای کشور معطل صدور مجوز از سوی سازمان محیط زیست بوده است. حالا این سازمان کمک کرده و موانع را تا حد زیادی برطرف شده است.
به دنبال برقی سازی موتور سیکلتهای آلاینده هستیم
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: ما یک پای ثابت جلسات مربوط به هوای پاک هستیم. با توجه به دغدغههایی که در این حوزه داریم علاوه بر افزایش کیفیت بنزین به صورت داوطلبانه در طرحهای مربوط به برقی سازی ناوگان و ایجاد زیر ساختهای آن همچون ایستگاههای شارژ خودروهای برقی هم ورود کردیم. ما هم اکنون دنبال این هستیم که در ۷ هزار جایگاه سی ان جی و بنزینی کشور که امکان ایجاد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی وجود دارد این امکان را ایجاد کنیم.
عظیمی فر تاکید کرد: در حوزه برقی ساز هم به دنبال اجرای طرحی است که با اجرای آن موتور سیکلتهایی که مصرف و آلایندگی بالایی را دارندرا برقی سازی کنیم. بدون شک اجرای این طرح در کنار کیفی سازی سوخت به بهبود کیفیت هوای کشور کمک خواهد کرد.
او همچنین درباره آخرین وضعیت مصوبه شورای اقتصاد در زمینه تبدیل ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی تکسوز به دوگانهسوز گفت: تاکنون در سطح کشور ۳۵۰ هزار خودروی عمومی تکسوز بهصورت رایگان به دوگانهسوز تبدیل شده است.