مایکروسافت چند ماه پیش تبلیغی یک دقیقهای برای دستگاههای سرفیس پرو و سرفیس لپتاپ منتشر کرد که با کمک هوش مصنوعی تولید شده بود، اما جالب اینجاست که تقریباً هیچکس متوجه این موضوع نشده بود.
براساس گزارشها، این ویدیو که 30 ژانویه در یوتوب منتشر شده، ترکیبی از تصاویر واقعی و محتوای ساخت هوش مصنوعی است. بهتازگی مایکروسافت در یک پست وبلاگی اعلام کرده که در ساخت این تبلیغ از ابزارهای هوش مصنوعی مولد استفاده کرده است.
«جی تان»، مدیر ارشد ارتباطات طراحی مایکروسافت، توضیح داده که در برخی بخشها خروجیهای هوش مصنوعی دچار خطاهایی میشدند و تیم مجبور بود این اشکالات را اصلاح کند. به گفته او، صحنههایی که نیاز به حرکات دقیق داشتند، مثل کلوزآپهای تایپکردن، واقعاً فیلمبرداری شدند؛ اما نماهای کوتاه و با حرکت کم، فرصت مناسبی برای استفاده از هوش مصنوعی بودند.
مایکروسافت جزئیات دقیقی از اینکه کدام بخشها با هوش مصنوعی ساخته شدهاند ارائه نکرده، اما روند کار را شرح داده است. ابتدا تیم با استفاده از هوش مصنوعی فیلمنامه و استوریبورد تبلیغ را تولید کرد. سپس با کمک متنها و تصاویر نمونه، هوش مصنوعی را طوری هدایت کرد که دستورات دقیق و مناسبی برای تولید تصاویر ایجاد کند. پس از چندین مرحله اصلاح و بازبینی، تصاویر نهایی به مولدهای ویدیویی مانند Hailuo و Kling داده شدند تا خروجی ویدیویی تهیه شود.
«سیسکو مککارتی»، کارگردان خلاق پروژه، میگوید برای رسیدن به نتیجه دلخواه، هزاران دستور مختلف را امتحان کردند و این کار نیازمند پشتکار زیادی بود. بااینحال، براساس برآورد «برایان تاونسند»، طراح بصری، این تیم موفق شده تا 90 درصد در زمان و هزینه صرفهجویی کند.
«جان فریدمن»، مدیر طراحی مایکروسافت نیز پیشتر گفته بود که هوش مصنوعی قرار است به ابزاری در خدمت خلاقیت تبدیل شود، نه جایگزین آن. او معتقد است کار اصلی طراحان آینده، ویرایش هوشمندانه خروجیهای هوش مصنوعی خواهد بود.
نکته جالب اینجاست که با وجود گذشت سه ماه، کمتر کسی متوجه استفاده از هوش مصنوعی در این تبلیغ شده بود. اگرچه با دقت میشود سرنخهایی مانند یادداشتهای غیرطبیعی یا اشیای غیرمعمول را پیدا کرد، اما تدوین سریع و اجرای حرفهای باعث شده بود این تفاوتها از نگاه بیشتر بینندگان پنهان بماند.