به گزارش رکنا، جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی رکنا در مجلس افزود: وقتی پستهای حساسی مانند ریاست سازمان بنادر و کشتیرانی به افرادی سپرده میشود که فاقد تخصص و تجربه کافی هستند، طبیعی است که در موارد بحرانی با مشکلات بیشرتی مواجه خواهیم بود.
قادری با اشاره به راهکارهای اساسی برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی تأکید کرد: دولت باید نسبت به ایجاد بنادر خشک پشتیبان در نقاط مختلف کشور اقدام کند. متأسفانه ما در این امر تعلل داشته ایم. اگر امروز بندر خشک پشتیبان شهید رجایی را داشتیم، هرگز شاهد چنین خسارات سنگینی نبودیم. کالاها باید بلافاصله از بنادر اصلی به این مراکز منتقل شوند. یعنی باید بنادر خشک پشتیبان شهید رجایی، شهید باهنر، پشتیبان بوشهر و پشتیبان چابهاررا باید داشته باشیم تا اگر این اتفاقات پیش آمد، میزان خسارت زیاد نباشد.
نماینده شیراز با اشاره به ضعف مزمن سیستمهای ایمنی در کشور هشدار داد: HSE در کشور ما به شوخی تبدیل شده است. وقتی مدیران بر اساس روابط سیاسی و نه شایستگیهای تخصصی انتخاب میشوند، طبیعی است که شاهد چنین سوانح دردناکی باشیم. این اتفاق یک هشدار جدی برای تمام دستگاههای اجرایی کشور است.
وی در پایان با اشاره به مسئولیت دولت گفت: دولت و وزارت راه مکلف است تمام خسارات وارده را جبران کند، اما مهمتر از آن، اصلاح ساختار مدیریتی بنادر کشور است. منافع ملی نباید قربانی روابط شخصی و سیاسی شود.