به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، تا اواسط ماه می، هزاران شرکت نیاز به پر کردن مجدد موجودیها خواهند داشت، چالشی که میتواند به قفسههای خالی، قیمتهای بالاتر و اخراج در صنایع مختلف، از حملونقل تا خردهفروشی، منجر شود. تحلیلگر بلومبرگ میگوید که حمله تعرفهای ترامپ نزدیک به یک ماه است واشنگتن و والاستریت را متلاطم کرده است. اگر جنگ تجاری ادامه یابد موج بعدی آشوب به خانه آمریکاییها نزدیکتر خواهد شد. از زمان افزایش تعرفهها بر چین به ۱۴۵ درصد در اوایل آوریل، حملونقل بار تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش شدید در کالاها از یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا هنوز برای بسیاری از آمریکاییها محسوس نبوده، اما این وضعیت بهزودی تغییر خواهد کرد. تا اواسط ماه می هزاران شرکت بزرگ و کوچک نیاز به تجدید موجودی خواهند داشت. خردهفروشان بزرگی مانند والمارت و تارگت هفته گذشته به ترامپ هشدار دادند که خریداران احتمالاً با قفسههای خالی و افزایش قیمتها مواجه خواهند شد. اقتصاددان ارشد آپولو منیجمنت «تورستن اسلوک» نیز اخیراً درباره کمبودهای مشابه دوران همهگیری بیماری کرونا و اخراج گسترده در صنایع حملونقل، لجستیک و خردهفروشی هشدار داده است.اگر چه ترامپ اخیراً نشانههایی از انعطاف در تعرفههای وارداتی بر چین و سایر کشورها نشان داده، اما ممکن است برای جلوگیری از شوکِ عرضه که تا کریسمس ادامه خواهد داشت، دیر شده باشد. حتی در صورت کاهش تنشها از سرگیری تجارت میان دو کشور خطراتی به همراه دارد. صنعت حملونقل ظرفیت خود را برای تطبیق با تقاضای ضعیفتر کاهش داده است. این یعنی هجوم سفارشها پس از کاهش تنشها احتمالاً شبکه را تحت فشار قرار داده و باعث تأخیر و افزایش هزینهها خواهد شد. سناریویی مشابه در دوران کرونا رخ خواهد داد، زمانی که قیمت کانتینرها چهار برابر شد و انبوه کشتیهای باری بنادر را مسدود کردند. مدیرعامل مشاور حملونقل وسپوچی ماریتایم لارس جنسن گفت: «هجوم به بنادر و در نتیجه برای کامیونها و راهآهن باعث تأخیر خواهد شد. بنادر برای جریانهای پایدار طراحی شدهاند، نه برای تغییرات ناگهانی حجم.» تعرفههای آمریکا بر چین در زمان حساسی برای صنعت خردهفروشی اعمال شد. مارس و آوریل زمانی است که تأمینکنندگان شروع به افزایش موجودی برای نیمه دوم سال میکنند. برای بسیاری از شرکتها اولین کالاهای تعطیلات باید تا دو هفته دیگر به سمت آمریکا حمل شوند. جی فورمن ،مدیرعامل شرکت اسباببازیسازی بیسیک فان در فلوریدا که به مشتریان بزرگی مانند آمازون و والمارت کالاهای خود را تحویل میدهد، گفت: «ما فلج شدهایم.» او تعرفهها را «تحریم عملی» خواند و گفت مشتریان تاکنون سفارشها را تعلیق کردهاند، اما اگر تعرفههای چین در این سطح باقی بمانند، انتظار دارد سفارشها لغو شوند. فورمن که حدود ۹۰ درصد محصولاتش از چین تأمین میشود افزود: «چند هفته فرصت داریم، سپس واقعاً آسیب خواهیم دید. اکنون در دورهای هستیم که آسیب قابل مدیریت است، اما هر هفته سطح آسیب افزایش خواهد یافت.» شواهد اولیه این شوک در عرضه در آسیا مشهود است. در حال حاضر حدود ۴۰ کشتی باری که اخیراً در بنادر چین توقف کردهاند، عازم آمریکا هستند که نسبت به اوایل آوریل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. این کشتیها حدود ۳۲۰,۰۰۰ کانتینر حمل میکنند که حدود یکسوم کمتر از زمان آغاز تعرفههای ترامپ علیه چین است. رئیس تحقیقات پلتفرم رزرو بار فرایتوس جودا لوین گفت بسیاری از واردکنندگان آمریکایی سفارشها را از دیگر شرکای تجاری آمریکا پیشبارگذاری خواهند کرد. این میتواند شوک متمرکز بر چین را در بنادر و شبکههای لجستیک کاهش دهد. با گران شدن کالاهای چینی برخی صاحبان بار در آمریکا به تأمینکنندگان در جنوب شرق آسیا روی آوردهاند. هاپاگ-لوید، پنجمین شرکت بزرگ حمل کانتینر در جهان، هفته گذشته اعلام کرد حدود ۳۰ درصد از رزروهای چین به آمریکا لغو شدهاند، اما تجارت از صادرکنندگان کامبوج، تایلند و ویتنام به شدت افزایش یافته است. با این حال لوین در این باره گفت اثر شلاقمانند بر اقتصاد در ماههای آینده ممکن است همچنان جدی باشد. کاهش سریع تقاضا برای کالاهای چینی به آمریکا شرکتهای حملونقل ظرفیت خود را کاهش دادهاند تا نرخهای حملونقل دریایی سقوط نکند. در آوریل حدود ۸۰ لغو سفر از چین به آمریکا ثبت شد که حدود ۶۰ درصد بیشتر از هر ماه در دوران همهگیری کرونا بود. مدیر اجرایی باسابقه صنعت جان مککان در یادداشتی نوشت: «منطقی است که بگوییم بخش حملونقل کانتینری هرگز با چنین موانع کلان اقتصادی مواجه نشده است.» سازمان تجارت جهانی هشدار داده که تجارت کالاها بین آمریکا و چین ممکن است تا ۸۰ درصد کاهش یابد که تأییدکننده توصیف وزیر خزانهداری آمریکا اسکات بسنت از وضعیت کنونی است، شرایطی که آن را بهعنوان یک تحریم تجاری معرفی کرده است. این عدم اطمینان یکی از دلایلی است که اقتصاددانان احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را تقریباً ۵۰-۵۰ میدانند. تحلیلگران انتظار دارند واردات در سهماهه دوم با نرخ سالانه ۷ درصد کاهش یابد که بزرگترین افت از زمان همهگیری کرونا خواهد بود. شوکِ قریبالوقوع در عرضه باعث شده اقتصاددانان پیشبینیهای تورم خود را به دلیل احتمال افزایش قیمتها بازنگری کنند. مدیران اجرایی میگویند قیمت برخی کالاهای چینی ممکن است دو برابر شود. اگر جنگ تجاری آمریکا با چین چند هفته دیگر ادامه یابد، تأمینکنندگان و خردهفروشان باید تصمیمات سختی درباره نیمه دوم سال بگیرند، از جمله اینکه کدام کالاها را حمل کنند و چقدر قیمتها را افزایش دهند. تأمینکنندگان انتظار دارند که بسیاری از سفارشها لغو شوند. این موضوع باعث میشود خردهفروشان در آمریکا و سایر بازارها به دنبال کالاهایی برای پر کردن قفسههای خود بگردند، حتی اگر این کالاها از کریسمس گذشته باشند