تصمیم جدید دولت درباره تقسیم تهران؛ استان جدید در راه است؟

فرارو سه شنبه 09 اردیبهشت 1404 - 14:32
استاندار تهران، گفت: با دستور وزیر کشور و همکاری سازمان امور استخدامی، در حال مطالعه برای طراحی ساختار مدیریتی متناسب با ویژگی‌های استان تهران هستیم تا پاسخگوی نیاز‌های جمعیتی و اجرایی باشد.

محمد صادق معتمدیان درباره تفکیک احتمالی استان تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: با توجه به ناترازی بیش از سه هزار مگاواتی برق در استان و محدودیت‌های قانونی، احداث نیروگاه تجدید پذیر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت بحران انرژی و آب در استان، از برنامه‌ریزی‌های گسترده برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف برق در صنایع و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های دولت چهاردهم تمرکز بر احداث این نیروگاه‌ها است.

استاندار تهران درباره مدیرت مصرف انرژی در استان اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر امضا شده و تاکنون بیش از ۷۵۰ مگاوات قرارداد برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به ظرفیت ۲ هزار مگاوات بسته شده است، بهره‌برداری از بخشی از این نیروگاه‌ها از امسال آغاز خواهد شد و امید داریم که تا پایان دولت چهاردهم تمام ۲ هزار مگاوات وارد مدار شود.

وی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت مصرف برق در صنایع هم یادآور شد: برنامه‌ریزی‌هایی برای قطع و جریمه مشترکان پُر مصرف صورت گرفته و علاوه بر این، شهرک‌های صنعتی نیز در حال همکاری با دولت برای ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی جهت بهینه‌سازی مصرف برق خود هستند.

استاندار تهران درباره مشکلات تامین سوخت واحد‌های تولیدی هم اضافه کرد: برای تامین سوخت ژنراتور‌های واحد‌های صنعتی، سامانه ثبت‌نام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فعال شده و واحد‌های تولیدی می‌توانند سوخت مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنند.

استاندار تهران با اشاره به بحران آب در استان تهران گفت: مصرف آب شرب استان تهران ۴۲ درصد منابع آبی را شامل می‌شود که این رقم بیش از پنج برابر میانگین کشوری است کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی باعث شده که ۶۰ درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی تامین شود.

وی افزود: برای مدیریت بحران آب، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تصویب شده است. در کوتاه‌مدت، صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب می‌تواند بحران آب تهران را تا حد زیادی کنترل کند.

استاندار تهران درباره برنامه‌های اصلاح مصرف آب در استان هم گفت: برای اصلاح مصرف میان‌مدت باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی که زمین مانده حرکت کنیم به عنوان نمونه، مبحث ۱۶ قانون مسکن یکی از این ظرفیت‌هاست که باید اجرایی شود.

به گفته وی، همچنین باید از ظرفیت‌هایی که در مجموعه شهرداری‌ها وجود دارد استفاده شود و وزارت کشور هم این ظرفیت قانونی را عملیاتی کند تا بخشی از مشکلات موجود برطرف شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مصرف آب هم افزود: یکی از اقدامات مهم، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب است. بر اساس مطالعات کارشناسی در استان تهران با همکاری شرکت آب و فاضلاب، اجرای تجهیزاتی مانند شیرآلات استاندارد توانسته مصرف آب را تا ۳۵ درصد کاهش دهد، این تجهیزات به ویژه در استحمام و شستشو کاربرد بالایی دارند.

معتمدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صرفه‌جویی در مصرف می‌تواند بحران آب را مدیریت کند؟ گفت: اگر مردم حدود ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، از پیک مصرف عبور خواهیم کرد در این راستا شورای اطلاع رسانی دولت در سطح ملی و استانی برنامه‌هایی را طراحی کرده و همچنان نقش اصلی برعهده صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی عمومی است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده تا با حمایت‌های دولتی زمینه دسترسی مردم به تجهیزات کاهنده مصرف آب فراهم شود و اثر مستقیمی در کاهش مصرف آب داشته باشد.

استاندار تهران در باره وضعیت طرح‌های انتقال آب هم اینطور توضیح داد: در بخش میان‌مدت پروژه‌های انتقال آب از غرب و شرق تهران که از سال‌های قبل شروع شده بود، با منابع مالی مناسبی که رییس جمهور اختصاص دادند سرعت گرفته و امیدواریم ظرف چند ماه آینده در شهر‌های مهم استان به بهره‌برداری برسد البته این طرح‌ها مقطعی هستند و تغییر الگوی مصرف مهمترین اقدام بلندمدت خواهد بود.

استاندار تهران درباره طرح انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس هم تاکید کرد: تمامی گزینه‌های تامین آب از جمله انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و هر طرحی که لازم باشد آماده اجرای آن هستیم.

به گفته وی، وظیفه حاکمیت ایجاب می‌کند که همه راهکار‌های ممکن برای تامین آب استان تهران بررسی شود.

بارگذاری بی‌رویه جمعیت در استان تهران

وی با اشاره به اینکه تهران به‌عنوان پایتخت به دلیل تمرکز خدمات روزانه میزبان بیش از سه میلیون نفر از شهروندان است، تاکید کرد: این موضوع هم چالش‌هایی ایجاد می‌کند و هم فرصت‌هایی را پیش روی ما می‌گذارد.

معتمدیان درباره وضعیت بارگذاری جمعیتی بی رویه در استان تهران گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸ هزار و ۶۰۰ مجوز ساخت مسکن توسط شهرداری‌ها صادر شده که معادل افزایش ۴۰۰ هزار نفری جمعیت استان است این در حالی است که استان تهران دیگر ظرفیت اکولوژیک برای پذیرش این میزان جمعیت را ندارد.

استاندار تهران با اشاره به عواملی تشدید بارگذاری جمعیتی در استان هم افزود: بخشی از این بارگذاری به دلیل گره خوردن منابع درآمدی شهرداری‌ها به ساخت و ساز است، فروش تراکم، ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و ساخت وساز‌های غیرمجاز عواملی هستند که به این وضعیت دامن زده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که مدیریت یکپارچه شهری چه تاثیری بر این شرایط دارد؟ اظهار کرد: نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی از مشکلات اساسی تهران است. قانون تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت که در سال ۱۳۹۴ تصویب شد، باید اجرایی شود تا مدیریت متمرکز و کارآمدتری بر پایتخت اعمال شود.

معتمدیان در پاسخ به این سوال که تردد خودرو‌ها چه نقشی در بحران‌های تهران دارند؟ ادامه داد: روزانه بیش از ۲۵۰ هزار خودرو از محور کرج و ۳۵۰ هزار خودرو از غرب تهران به داخل شهر تهران وارد می‌شوند این حجم بالای تردد فشار سنگینی بر ترافیک و آلودگی هوای پایتخت وارد کرده است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از بارگذاری جدید جمعیت اعلام کرد: با تاکید وزیر کشور و رییس جمهور، تلاش داریم بازدارندگی‌های قانونی ایجاد کنیم تا ساخت و ساز‌های جدید تحت مدیریت دقیق انجام شود و از تشدید مشکلات آب، ترافیک و آلودگی جلوگیری شود.

استاندار تهران درباره برنامه‌های استانداری برای مقابله با آلودگی هوا گفت: خوشبختانه دو یا سه طرح مطالعاتی در زمینه کاهش آلودگی هوا تهیه شده و در کارگروه ملی کاهش آلودگی مطرح شده است امیدواریم با اهتمام جدی دولت، این طرح‌ها به سرعت اجرایی شوند.

استاندار تهران درباره اجرای طرح آزمایشی جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با برقی هم اظهار کرد: با برگزاری حداقل چهار جلسه اختصاصی در کارگروه ملی محیط زیست، تصمیمات موثری برای کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شده است.

معتمدیان یکی از مهمترین معضلات تهران را تردد حدود ۴/۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت است که ۶۵ درصد آنها بالای ۲۰ سال عمر دارند بیان کرد و گفت: هر موتورسیکلت فرسوده به اندازه چهار خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: طبق قانون هوای پاک و مصوبه شورای اقتصاد، استان تهران به عنوان پایلوت مکلف شده در سه ماه آینده حداقل ۳ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط و موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کند به این منظور، استانداری تهران ستاد ساماندهی موتورسیکلت‌ها را با مسوولیت معاونت عمرانی و با مشارکت دستگاه‌های مرتبط راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: وزارت نفت، شهرداری تهران، پلیس راهور و سازمان محیط زیست در این طرح مشارکت دارند و امید می‌رود طی یکی دو هفته آینده طرح نهایی در کارگروه ملی تصویب و عملیات اجرایی آغاز شود.

مشکلات شهرک‌های صنعتی تهران؛ از زیرساخت تا انرژی

استاندار تهران با اشاره به بازدید‌های اخیرش از برخی شهرک‌های صنعتی تهران گفت: طی بازدید‌های انجام‌شده از شهرک‌های صنعتی استان، عمده مشکلات مطرح شده در زمینه زیرساخت‌ها، تامین پساب، جاده‌ها، انرژی، مالیات، بیمه و مسائل حقوقی بوده است.

به گفته وی، با نامگذاری یکشنبه‌های حمایت از تولید و برگزاری مستمر جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید؛ تلاش می‌شود به صورت عملیاتی مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی استان برطرف شود.

معتمدیان تاکید کرد: در بخش مالیات و بیمه‌ها از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از واحد‌های تولیدی استفاده می‌شود و دستگاه قضایی استان نیز همراهی خوبی در حمایت حقوقی از تولیدکنندگان دارد.

استاندار تهران اظهار کرد: استان تهران با چالش وجود ۲۰ هزار واحد صنفی تغییر کاربری داده مواجه است که بسیاری از آنها بدون نظارت زیست‌محیطی فعالیت می‌کنند.

وی توضیح داد: در راستای ساماندهی این واحدها، دولت مصوبه‌ای برای تبدیل ۳۸ لکه به شهرک‌های صنعتی خصوصی صادر کرده و با همکاری کمیسیون تخصصی دولت، پیگیری لازم برای تکمیل این فرایند در دستور کار است.

استاندار تهران گفت: با توجه به همپوشانی وظایف وزارت کشور، استانداری تهران، فرمانداری تهران و شهرداری تهران، برنامه‌ای برای شفاف‌سازی و تفکیک دقیق ماموریت‌ها در دست تدوین است.

معتمدیان افزود: با دستور وزیر کشور و همکاری سازمان امور استخدامی، در حال مطالعه برای طراحی ساختار مدیریتی متناسب با ویژگی‌های استان تهران هستیم تا پاسخگوی نیاز‌های جمعیتی و اجرایی باشد.

معتمدیان با بیان اینکه نظارت‌های قانونی در حوزه‌های مالیاتی، زیست‌محیطی و مجوز‌های فعالیت واحد‌ها باید به‌طور جدی انجام شود، افزود: واحد‌هایی که از قوانین تبعیت نکنند، طبق ضوابط قانونی برخورد خواهیم کرد و اجازه ادامه فعالیت به آنها داده نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران وظایف مشابه و موازی دارند.

به گفته وی، برای رفع این مشکل، در حال طراحی مدل جدیدی هستیم که به تفکیک و ساماندهی این وظایف کمک کند. به‌ویژه با توجه به جمعیت ۱۰ میلیون نفری تهران، نیاز به ساختاری مناسب برای مدیریت شهری احساس می‌شود.

استاندار تهران درباره طرح تفکیک استان تهران اضافه کرد: در حال حاضر موضوع تقسیمات کشوری متوقف است و ما به انسجام مدیریتی در تهران اعتقاد داریم؛ بنابراین هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تفکیک استان تهران در دستور کار وزارت کشور قرار ندارد.

استاندار تهران به پروژه‌های حمل ونقل شهری اشاره کرد و افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام مانند مترو در حال پیگیری هستند و امیدواریم با تکمیل ساختار مدیریت حمل‌ونقل در استان تهران، مشکلات این حوزه برطرف شود. همچنین توسعه خطوط ریلی حومه استان تهران در دستور کار است.

اتباع غیرمجاز و ساماندهی مهاجران

معتمدیان درباره وضعیت اتباع غیرمجاز در استان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با احترام به کرامت انسانی با مهاجران برخورد کرده است. در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز شناسایی و بازگشت آنها به کشورشان فراهم شد.

به گفته وی، در سال جاری نیز تلاش داریم تا این روند ادامه یابد و برای مهاجران مجاز نیز تدابیر لازم برای ساماندهی اشتغال و اسکان اتخاذ شود.

وی درباره کمبود هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره در استان تهران هم گفت: وزارت میراث فرهنگی مسئول این حوزه است و در حال پیگیری پروژه‌های گردشگری در تهران هستیم، با توجه به نقش پایتخت، تلاش داریم تا زیرساخت‌های گردشگری تکمیل و زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

معتمدیان همچنین افزود: تهران به سمت ایجاد مدیریت هوشمند شهری و استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا حرکت می‌کند، این برنامه‌ها شامل حمل ونقل هوشمند و سایر بخش‌هاست که می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش مشکلات شهری کمک کند.

وی گفت: معضلات و چالش‌های مدیریت شهری نیازمند بازنگری در شیوه‌ها و روش‌های موجود است با توجه به اینکه بخشی از خدمات شهری به‌صورت هوشمند اجرا می‌شود، اما نیاز است که یک مدیریت متمرکز در لایه‌های بالایی استان تهران ایجاد شود که بطور هوشمند و جامع، مدیریت شهری را انجام دهد.

معتمدیان اظهار کرد: یکی از طرح‌های مهمی که در شش ماه گذشته با همکاری دانشگاه‌های تراز اول کشور و متخصصان این حوزه انجام شده، استفاده از تکنولوژی روز و تجارب جهانی برای بهبود مدیریت شهری در تهران است.

وی یادآور شد: این طرح شامل مباحثی مانند کنترل ترافیک، مدیریت انرژی، دیسپاچینگ‌های انرژی، حمل‌ونقل هوشمند و مسایل محیط زیستی می‌شود مراحل مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده و بزودی طرح پایلوت آن در استان تهران آغاز خواهد شد.

استاندار تهران درباره طرح‌های مرتبط با امنیت شهری هم افزود: یکی از اهداف این طرح، ایجاد یک شهر امن هوشمند با رعایت پدافند غیرعامل است که در آن تمامی دستگاه‌ها همکاری می‌کنند.

در ادامه، معتمدیان به چالش‌های مدرسه‌سازی در استان تهران اشاره کرد و گفت: تهران یکی از استان‌هایی است که سرانه آموزشی پایین‌تری دارد و با توجه به اعتبارات موجود، تامین نیاز‌های مدرسه‌سازی زمان‌بر است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با ورود رییس‌جمهور به نهضت مدرسه‌سازی، ظرفیت‌های مختلف از جمله خیرین، دولت و بخش خصوصی برای رفع این نیاز‌ها به میدان آمده‌اند.

استاندار تهران افزود: ما در شهرستان‌هایی مانند قدس، شهریار و رباط کریم به‌عنوان پایلوت اقدام به ساخت مدارس کرده و تلاش داریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیاز‌های آموزشی استان را برطرف کنیم.

معتمدیان درباره مشکلات مسکن هم گفت: ما از طریق معاونت عمرانی موضوعات مربوط به عدم صدور سند برای مسکن‌های ساخته شده توسط نهاد‌هایی مانند بنیاد مستضعفان را پیگیری خواهیم کرد.

استاندار تهران درباره جذب سرمایه‌گذاری‌ها هم اظهار کرد: در استان تهران تمرکز بر ارتقای بهره‌وری و تکمیل زنجیره تولید است، حمایت از شرکت‌های توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد و با توجه به محدودیت‌ها، سعی داریم شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.