توسعه عدالت آموزشی در دستور کار آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

خبرگزاری مهر سه شنبه 09 اردیبهشت 1404 - 22:21
تبریز- مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تشریح برنامه‌های هفته معلم، از انتخاب معلمان نمونه و توسعه فضاهای آموزشی در این هفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار صادقی عصر روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه تقویت جایگاه اجتماعی معلمان در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش استان قرار دارد، گفت: بیش از ۱۴ هزار نفر از فرهنگیان واجد شرایط در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند که در نهایت، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در سطح مدرسه، ۱۳۲ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استانی برگزیده شدند.

وی افزود: در بخش انتخاب عوامل کیفیت‌بخشی نیز، از میان ۵۱۴۴ نفر حائز شرایط، ۱۴۶ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استان به عنوان برگزیده معرفی شدند. همچنین چهار معلم نمونه از مدارس غیردولتی انتخاب شدند.

صادقی با اشاره به برنامه‌های متنوع هفته معلم مانند برگزاری زنگ سپاس، شب شعر، مسابقات فرهنگی و ورزشی و تکریم شهدای فرهنگی، خاطرنشان کرد: هدف این برنامه‌ها، ارتقای فرهنگ قدردانی از معلم و ترویج ارزش‌های تربیتی است.

وی "شنبه‌های نظارتی" را یکی دیگر از محورهای نظارتی اداره کل عنوان کرد و گفت: بازدیدهای هفتگی از مدارس برای بررسی عملکرد آموزشی و پرورشی ادامه دارد. با این حال، تراکم بالای برخی مدارس مشهور غیردولتی و اصرار اولیا برای ثبت‌نام فرزندان، چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: دریافت کمک‌های مردمی در مدارس اجباری نیست و هیچ مدیری اجازه اجبار در این زمینه را ندارد. البته کمک داوطلبانه اولیا برای ارتقای کیفیت مدارس امری پسندیده است.

صادقی با بیان اینکه مدارس دولتی در امتحانات نهایی عملکرد بهتری نسبت به غیردولتی دارند، بر ضرورت تقویت کیفیت آموزش در مدارس غیرانتفاعی تاکید کرد و گفت: این مدارس بخشی از بار آموزشی را بر دوش گرفته‌اند و باید حمایت شوند.

وی به نهضت توسعه فضاهای آموزشی در استان نیز پرداخت و افزود: فاز نخست این طرح شامل ۲۳۱ پروژه با بیش از هزار کلاس است که تا پایان سال با همراهی مردم و دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یکی از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش را ترک تحصیل دانست و افزود: در سال گذشته با شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده، پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در استان به ۹۹.۴ درصد رسید. برخی از دانش‌آموزان به دلایلی چون بیماری، فقر، مهاجرت یا نداشتن مدارک شناسایی، از تحصیل بازمانده بودند که بسیاری از آن‌ها دوباره به کلاس درس بازگشتند.

صادقی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی، خانواده‌ها را به کنترل بیشتر بر رفتار فرزندان در این فضا فراخواند و گفت: استفاده بی‌رویه از تلفن همراه، روند یادگیری را مختل می‌کند. مدارس با این موضوع مقابله می‌کنند اما گاهی با مقاومت والدین مواجه می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به سیاست دولت در خصوص آموزش زبان مادری، از احتمال تدریس زبان ترکی در آینده در کنار زبان‌های خارجی در مدارس خبر داد و تأکید کرد: فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تربیت معلمان متخصص برای این امر ضروری است.

در پایان، صادقی با تأکید بر سه اصل تعهد، تحول و تنوع در نظام تعلیم و تربیت، افزود: هدف ما تربیت شهروندانی آگاه، مسئول و کارآمد است و برای تحقق این هدف، به استقلال آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت آن

پایبندیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.