جان باختن ۱۵۱ بیمار کرونایی دیگر در ترکیه

صدا و سیما یکشنبه 08 فروردین 1400 - 04:23
وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد با جان باختن ۱۵۱ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان کرونایی این کشور به ۳۰ هزار و ۹۲۳ نفر رسید.

جان باختن ۱۵۱ بیمار کرونایی دیگر در ترکیهبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد با جان باختن ۱۵۱ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان کرونایی این کشور به ۳۰ هزار و ۹۲۳ نفر رسید.
فخرالدین کوجا گفت: با مثبت شدن آزمایش کرونای ۳۰ هزار و ۲۱ نفر در شبانه روز گذشته آمار مبتلایان به این بیماری در ترکیه به ۳ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۱۱۵ نفر رسید.
وی افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۹۲۹ بیمار کرونایی هم بهبود یافته اند.

در همین حال یک پزشک ترکیه‌ای مدعی شد یکی از واکسن‌های در دست تحقیق در ترکیه که به شکل اسپری مراحل تحقیقاتی را طی می‌کند از سرایت کرونا به دیگران هم جلوگیری خواهد کرد.
روزنامۀ سوزجو چاپ ترکیه در خبری با عنوان ً دکتر جیحان مژده داد ً به نقل از این دکتر با تجربه که رییس بخش بیماری‌های واگیردار بیمارستان حاجت تپه می‌باشد نوشت افرادی که با این واکسن واکسینه شوند این ویروس را به دیگران انتقال نخواهند داد.
همچنین فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در پایان جلسۀ ستاد علمی مبارزه با ویروس کرونا علاوه بر اعلام اینکه روند تحقیقات در مورد تولید واکسن کرونا در این کشور ادامه دارد یکی دیگر از تحولات مهم در زمینۀ فنآوری ساخت واکسن کرونا در داخل را واکسنی دانست که به شکل اسپری بوده و از راه بینی استعمال می‌شود.
وی گفت این واکسن که یک واکسن اینترانازال می‌باشد بزودی وارد مرحلۀ فاز یک خواهد شد و اگر تمام مراحل را با موفقیت به پایان برساند این واکسن که توسط دانشمندان ترکیه تولید خواهد شد تنها واکسن از این نوع در جهان خواهد بود.
دکتر جیحان در ارزیابی این واکسن با بیان اینکه اولین هدف از تولید یک واکسن جلوگیری از شیوع می‌باشد گفت برای جلوگیری از شیوع، ویروس موجود در واکسن باید زنده باشد و تولید اینگونه واکسن‌ها حداقل به سه سال وقت نیاز دارد. واکسن‌های وکتور، زنده هستند، ولی ویروس کرونای موجود در آن‌ها زنده نمی‌باشند. آدنوویروس زنده است و فقط ساختار ژنتیک خار‌های ویروس کرونا را در خود دارد. به نظر می‌رسد بزودی صاحب واکسنی از نوع ًاینترانازال کووید ً شویم که می‌تواند از ناقل بودن شخص واکسینه شده جلوگیری کند.
وی یکی از عوامل مهم را که برای جلوگیری از اپیدمی باید در یک واکسن وجود داشته باشد تولید آسان، دسترسی راحت و طولانی بودن تاریخ مصرف دانسته و می‌گوید، ولی شاهد آن هستیم که بسیاری از واکسن‌های موجود از داشتن این ویژگی‌ها محروم هستند.
دکتر جیحان در خصوص این واکسن که بشکل اسپری بوده و از راه بینی استعمال می‌شود، با بیان اینکه این واکسن در دمای اتاق قابل نگهداری بوده و از راه بینی وارد بدن می‌شود گفت واکسن‌ها دیگر تا زمانیکه با سلول‌های خونی روبرو نشده اند هیچ تاثیری نداشته و افراد برغم واکسینه شدن می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند.
وی با اشاره به قابلیت تولید سریع این واکسن که به گفتۀ وزیر بهداشت، یک کارخانه می‌تواند سالانه ۲۵۰ میلیون دوز از این نوع واکسن را تولید کند می‌گوید بسیاری از افرادی که از فرو رفتن سوزن به بدنشان بیم داشته و به همین دلیل خود را واکسینه نمی‌کنند به راحتی از واکسن اسپری استفاده خواهند کرد و بدین شکل در مدت زمانی کوتاه تعداد افراد بیشتری واکسینه شده و این ویژگی جلوگیری از پاندمی را راحتتر خواهد کرد.
دکتر جیحان در پایان گفت حتی اگر همه چیز به خوبی پیش برود، زودتر از ۷-۸ ماه آینده نمی‌توان به این واکسن دست یافت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.